2009. január 20., kedd

Anyai teendők...

Eljött az ideje, hogy eklétek tárjam ezt a dilemmát és kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Leszögezhetjük, hogy imádom a gyerekeimet, és szeretek velük játszani, mesélni nekik. Valamint azt is leszögezhetjük, hogy vannak olyan dolgok az életemben amiket szeretek csinálni nélkülük.

Például Mohámmal kettesben sétálni, beszélgetni, varrni, jó könyveket olvasni, rajzolni a lakásunkat díszíteni, építgetni, kreatívkodni stb.

Olyanok is vannak, amiket nem szeretek annyira mégis kell, vagy inkább úgy fogalmazok idegesít ha nincsenek megcsinálva. Ilyenek: mosás teregetés, takarítás, rendrakás, bevásárlás, hajtogatás, főzés is néha.

Az utóbbi két kategóriából igyekszem minél több dologba bevonni a gyerekeimet is. Sokat segítenek a házimunkában is, de úgy gondolom, s ebben ők is legtöbbször megerősítenek, hogy számukra ez játék (persze Tomnak már vannak feladatai is, de az más történet), sokszor ajánlkoznak maguktól is segíteni, élvezik a dícséretet, amivel elhalmozom utána őket. A saját hobbijaimba is igyekszem bevonni őket. Kikérem a véleményüket, nekik készítek tárgyakat, apróbb lépéseket rájuk bízok.

Vannak azonban olyan dolgok is, amiket nélkülük szeretnék csinálni. Ilyenkor megpróbálok nekik erre az időre olyan programot kitalálni, amit élveznek,(vagy az alvásidejük alatt csinálom, mint most :) ez általában sikerül is, bár ez a dolog igen ritka, részben a gyerekvigyázni képes személyek lanyha érdeklődése miatt, részben más okok miatt. Azért igyekszünk gyakorítani.

A kérdésem arra irányul, hogy mi a helyzet a mindennapokkal. Ha játszani szertnének, és azt szertnék, hogy velük játszam, de ott van a mosnivaló, teregetni kell kupi van a lakásban, és nincs vacsora.

Édesanyám ilyenkor hanyagolta inkább a háztartást és velünk játszott, de ennek rengeteg hátulütője is volt. Például ha apu hazajött üvöltött, hogy kupi van meg kosz, meg nincs kaja. Anyu ha ráeszmélt, hogy belepték a tennivalók ideges lett, és rögtön ugrani kellett és csinálni mindenfélét. A tesóim nagyobb része nem tanult meg rendet tartani kiskorában és nem volt alapvető igénye a tisztaság, rendszeresség rendesség, ennek okán a lakás is egyre nagyobb csatatérré változott (ez azóta azért sokat szelidült:). Valamint ehhez e hozzáálláshoz az is kellet, hogy anyu nem híres a rendmániájáról, szóval őt a kupleráj már csak akkor kezdte zavarni, amikor kb mozdulni sem lehetett már.

Amit én csinálok az az, hogy mivel nekem fontos a rend és a tisztaság inkább ráveszem őket, hogy nélkülem játszanak, amíg kész nem vagyok, vagy segítsenek és így hamarabb elkészülök, de sokszor van, hogy ha elkészültem, akkor már fürdésidő, vacsiidő, alvásidő következik. Az újévi fogadalmaim között szerepelt, hogy elérem valahogyan a rend és tisztaság elhanyagolása nélkül, hogy többet tudjak velük játszani délutánonként.

Szóval azon kívül, hogy hagyjam a francba a házimunkát, fogadjak fel takarítónőt, illetve hogy "nem kell azokkal annyit játszani elvannak azok egyedül is" van esetleg valami más ötletetek számomra? Segitsetek légyszi ha tudtok!!!! Előre is köszi :)

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Először is : tök jó, hogy megint írtál. Van egy kritikus idő a blogolásban, amikor a kezdeti lelkesedés alábbhagy, és sokan feladják, és nem folytatják.
Ne hagyd abba!

Névtelen írta...

Másodszor meg leírom, nálunk ez hogy megy. Bár nálunk ez gondolom egyszerűbb, mert csak plusz egy felé kell figyelni.
A takarítás-mosás-stb...-ket 3 időre szorítom:
ált hétfőn és csütörtökön délelőtt, a séta előtt gép bepakol, kiporszívóz. Összesen 15 perc. Ez Zsombival együtt. Ő nyomja be a mosógép és mosogatógép gombjait. A szennyessel meg a fején nagyon szeret járkálni.
Délutáni alvás alatt mindig elpakolom a reggeli-délelőtti és ebéd utáni kupit, felmosok, ha kell, bepakolom a következő mosást, és előkészítem a vacsit. Ilyenkor jut idő a gyermektelen egyéb szórakozásokra is. :)
Kelés után mindig van egy teregetés, az együtt, Zsombi segít: míg egy-egy apa zoknit apa fiókjába elvisz, addig én a többivel készen is vagyok.
A harmadik, még egy fél óra a fürdetés ideje. Ekkor elpakolom a délutáni kupit, rendberakom a konyhát, és van hogy kiporszívózok, ha nem jött össze napközben, de kellene.
Tehát napi kb 1 órát foglalkozom hátartással, de inkább kevesebbet, de így rend van.
Így ha este Anti hazajön, akkor már csak együtt játszunk/pihenünk fürdetésig.
Na most megyek is, mert még nincs rendben minden és már 10 perce tart a fürdetés :)

Névtelen írta...

ja,az még eszembe jutott, hogy azért nem törekszem tökéletes rendre, a portörlés valahogy mindig lemarad, és a sütőt is csak kéthavonta súrolom le :)

Attila Faragó írta...

van egy bevált recept: hívj át valakit 3 hónapra minden házimunkát elvégezni :)

amúgy szerintem példás rend és tisztaság van és őszintén mondom (ahogy szóban is) ha én lennék itthon, komoly kihívás lenne, hogy ne csaljak el napokat :)

respect! :D

Névtelen írta...

jajaj. Erről a kommentemről beszéltetek fél órát?
Még az jutott eszembe a témáról, hogy az szerintem nem baj, ha a gyerek részt vesz a mindennapi teendőkben. Amióta írtam figyeltem magam, és azért csinálok még ezt azt amikor Zs ébren van, akkor is. De hát így tanulja meg, hogy hogyan működnek a dolgok. Szép az építőkocka pakolás, de van olyan hasznos az is, ha megfigyeli a felnőttek világát, esetleg segít is, hiszen másolva tanul ilyenkor. Nem?

Pipacs írta...

Köszönöm a sok kommentet, átgondolom majd és igyekszem beépíteni a mindennapokba :)
A blogolást meg nem szándékozom abbahagyni, csak nem vagyok túl szapora...

Névtelen írta...

Ha kérdezted, leírom, nálunk hogyan van, bár talán sokat már tudsz is róla: nálunk alapvetően minden házimunkát megcsinálok én az esti altatás után, ezért napközben majdnem csak játszunk. Azért majdnem, mert azért elég sok mindent sikerül már megcsinálnom akkor is, amikor Hanga ébren van: egyrészt nagyon sok mindenhez kedve van (talán mert soha nem kötelező, talán mert nagyon sok eszköze van hozzá, pl. saját felmosója, talán mert mindenbe bevonom, pl. remekül tud már tojást feltörni). Ezen kívül nekem eléggé bejött a kicsit játszunk együtt, majd kicsit csinálok valami házimunkát felállás, de csak addig szoktam csinálni, amíg Hanga nem hív. Szerencsére a házimunkát lehet apró darabokban is csinálni - ellentétben a kreatív dolgokkal, ami részemről eléggé feláldoztatott egyelőre a sok Hangával játszás oldalán, de ez az én döntésem. Addig is egy csomó szuper dolgot kreatívkodunk együtt, pl. építettünk alagut-rendszert a lakásban, és ez kárpótol. Ha még érdekel, beszélhetünk erről, hátha én is tanulok valami újat, mert én (is) eléggé rendmániás vagyok.

Névtelen írta...

És Emese mit csinál?

Névtelen írta...

MA aranygaluskát csináltam. Jó hosszú egy folyamat. Erről eszembe jutott, hogy anyu hétvégén 6 körül kelt, hogy 8-ra készen legyen az ebéd, és közösen ezt azt tudjunk csinálni. Annyira megszokta, hogy még mostanában is korábban kel fel, persze nem ennyivel.